De spiksplinternieuwe Liemerse radiozender BlueRadio maakte afgelopen zondag een wandeling met D66 Peter Pollmann. Met haar 3 hoofdthema’s wonen - klimaat - burgerparticipatie vindt D66 in Stationsplein 13 een sprekend voorbeeld van hoe al 8 jaar lang de wethouders van Lokaal Belang het in deze op alle punten hebben laten liggen.
De omgeving en omwonenden worden hard geraakt door slecht beleid en slechte plannen. Het oude pand aan het Stationsplein staat al jaren te verkrotten en geeft zo ook geen kans voor nieuwe bewoning. Milieu, parkeer en verkeersproblemen in de hele omgeving vanaf de Markt, Kerkstraat tot op het Stationsplein blijven hangen of worden erger. Burgerparticipatie is er gewoon helemaal niet.
Bekijk de podcast van BlueRadio hier en vergeet niet te stemmen op 16 maart. Het bestuur van Zevenaar en ommelanden kan beter.
Véél beter.
Vandaag over precies 2 maanden is de zitting voor behandeling van het beroep te de Arnhemse Rechtbank. Liefst 2 keer heeft de rechter de gemeente Zevenaar teruggestuurd voor huiswerk na zowel inhoudelijke als procedurele fouten. Eigenlijk is het al de 4e keer want de 1e zienswijzenprocedure was al helemaal ongeldig en bij de 2e bleken er nog steeds vele fouten en omissies in de plannen te zitten.
En ook nog steeds botst het plan en de hele procedure met vrijwel alle gemeentelijke plannen van de afgelopen 10 jaar. En niet zo maar op een paar details. Bestemming, geschiedenis en architectuur, veiligheid, privacy, milieu, horecabeleid, verkeer, parkeren, beleid voor hemelwaterafvoer, communicatie met de burger, verkrottingsbeleid, zorgvuldigheid van bestuur. Je kan het zo gek niet bedenken maar alles wat met ordentelijke Ruimtelijke Ordening te maken heeft, wordt geraakt.
Bovendien, ondanks het bovenstaande, nu in het 8e jaar dat de procedure loopt, is er nog niet 1 keer met de omwonenden inhoudelijk over deze punten is gesproken anders dan via de juridische weg. Alternatieven en compromissen lagen en liggen nog steeds voor de hand maar de gemeente heeft niets anders gedaan dan naar de procedure wijzen met als leidraad: een initiatiefnemer maakt een plan, wij (de gemeente) toetsen dat aan wettelijk kader (nou ja) en anders moet een rechter er maar wat vinden.
De burger gewoon negeren is al op zijn minst onfatsoenlijk, tegen het eigen beleid en bovendien anticipeert het bijzonder slecht op de ophanden zijnde nieuwe omgevingswet. Extra vervelend is dat de gemeente bij hoog en bij laag volhoudt met omwonenden gesproken te hebben. Gelukkig hebben we overal verslagen van gemaakt. Meer dan tot vervelens toe uitleggen en herhalen hoe de procedure in elkaar steekt, was er niet bij.
Saillant detail is dat afgelopen week opnieuw een buurt zich heeft geroerd over het gebrek aan communicatie door en met de gemeente. Dit keer in Tolkamer, nota bene de thuishaven van wethouder Winters. Ook hier verbazingwekkend genoeg wordt dezelfde strategie gevolgd. Er vindt overleg plaats over een vergunning tussen een initiatiefnemer en een lagere ambtenaar. Het college van B&W doet niets, ondanks dat het ook hier gaat over een majeure afwijking van geschiedenis, plannen en beleid. Het blijft hoog in de gemeentelijk toren zitten wachten totdat het dossier bij hen op tafel komt.
Het is een rode draad bij colleges met de huidige politieke kleuren. Sevenaer Staete, Vesterbos, van Goghstraat, Lentemorgen 122, Paintball Centrum, Doesburgseweg, Stationsplein 13 en nu de Hoofdweg in Tolkamer. Het zijn maar een paar voorbeelden. Het geluid is steeds hetzelfde: “Van concrete plannen is nog geen sprake. Er is nog geen vergunning afgegeven. Bezwaar kunt u maken tijdens de zienswijzenprocedure”. Vrij gênant wel voor een gemeente die haar eigen rol omschrijft als die van de "gastvrije verbinder" tussen initiatatiefnemers, burger en de gemeente zelf. Ze wil daartoe naar eigen zeggen “transparant, zorgvuldig, gastvrij, integer, legitiem, gerechtvaardigd, kwalitatief, professioneel, verbindend, oprecht, met respect en vooral (doel)gericht op mogelijkheden en oplossingen” zijn. Bizar.
Over 4 weken zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Zevenaar en omliggende dorpen verdienen meer menselijkheid en een betere kwaliteit van bestuur. Burgers verdienen het om in een vroeger stadium bij plannen betrokken te worden en zeker wanneer het idee fors afwijkt van bestaand beleid. Kiezers verdienen het om hun stem beter omgezet te zien worden in een veilige en mooie gemeente.
Er is een kans op 16 maart.
Het is vandaag precies een jaar geleden dat de gemeente op last van de voorzieningenrechter een e-meeting organiseerde om partijen tot elkaar te brengen. Veel meer dan een "rondje langs de velden" werd het niet. Wel werd een afspraak gemaakt voor een echt inhoudelijk overleg en werden acties uitgezet bij gemeente en Kaplan.
Daar is allemaal niets van terecht gekomen. Sterker nog, tot onze verbazing kwam de gemeente in september nogmaals met het bericht tot helemaal niets verplicht te zijn en dat er veelvuldig "overleg" is geweest met omwonenden. Wel, daar verschillen we dan over van mening. Tot vervelens toe (juridische) procedures uitleggen is wat ons betreft geen overleg.
Intussen heeft de gemeente ook nog verzuimd tijdig informatie te delen ter voorbereiding van de beroepszitting en heeft de rechter de zitting dan maar voor onbepaalde tijd uitgesteld om de gemeente nogmaals haar huiswerk te laten doen. Het is ronduit gênant.
Is er dan helemaal niets gebeurd? Zeker wel. Na deze nieuwe vertoning van de gemeente zijn er in de gemeenteraad van eind september een paar prangende vragen gesteld aan wethouder Winters. D66 Peter Pollmann in samenwerking met de PvdA Nathani Niebuur-Sluiter en Marcel Lap vroegen met name naar het waarom van het niet nakomen van afspraken, de gebrekkige informatieverstrekking en hoe de gemeente de verstoorde band met omwonenden denkt te herstellen.
Het antwoord van Winters was weinig zeggend en louter procedureel. Peter Pollmann raakte daarvan terecht dermate opgewonden dat hij een schorsing van de vergadering vroeg om draagvlak te toetsen voor een motie van wantrouwen. Nadat bleek dat de coalitie als een cordon om haar wethouder zou blijven staan, kwam de motie er niet maar het signaal was duidelijk.
Wat later in dezelfde vergadering vroegen een combinatie van partijen onder leiding van VVD Peter Vos om een onafhankelijke audit op met name de RO-procedures. SP Lotte van der Velden stelde daarbij ook dat het de gemeente een goede kans gaf hand in eigen boezem te steken en verbeterpunten op te sporen.
De reacties van zowel het CDA als LB waren uiterst warrig en bizar. Verbolgen werd betoogd dat ambtenaren altijd goed hun best deden. Dat is ook zo en daar ging de motie dan ook niet over. Wel over het apparaat als geheel. Dat Stationsplein 13 een apart geval zou zijn, is evenmin waar. Sevenaer Staete, Vesterbos, van Goghstraat, Lentemorgen 122, Paintball Centrum, Doesburgseweg, ... ; de lijst is bijna eindeloos. De motie werd weggestemd. Zin om naar het eigen functioneren te kijken was er blijkbaar niet.
Ook op schriftelijke vervolgvragen van D66 na de raadsvergadering waarin de gemeente n.a.v. het op last van de rechter gewijzigde voorstel voorzichtig naar een bereidheid wordt gevraagd andere standpunten in te nemen, wordt louter juridisch gereageerd. Een rechter moet er maar wat zeggen. Het blijft een repeterende tik-in-de-plaat.
Inmiddels
- is er meer uitstel bij de rechtbank als gevolg van de laatste Delta- en Omikron-golf;
- is het landelijke politieke klimaat anders;
- moet er veel gebouwd worden, waar en voor wie dan ook;
- wordt Ruimtelijke Ordening weer deels naar de landelijke overheid getrokken;
- komt de nieuwe omgevingswet er nu echt eerdaags aan en
- zijn er over precies 3 maanden gemeentelijke verkiezingen.
Kortom, het kan nog alle kanten op. Wij hebben echter nog steeds het vertrouwen dat dit uitermate slechte en slecht onderbouwde plan van tafel gaat en we gezamenlijk kunnen gaan werken aan een idee waar alle betrokkenen blij mee kunnen zijn. Nota bene, kijkend naar de laatste ontwikkelingen omtrent het Remigiusplein, kan in Duiven een constructieve dialoog blijkbaar wel.
Wethouder Winters heeft zelfs een goede kans hier zonder gezichtverlies mee weg te komen. 7 (zeven !) jaar lang hebben zijn LB voorgangster Anja van Norel en hijzelf in deze zaak voor bewoners niets gedaan en niets bereikt maar de mogelijkheid dat het door een ander wordt afgedaan (wet, rechter, nieuwe gemeenteraad, opvolger) is inmiddels levensgroot.
Wij kunnen ons niet meer voorstellen dat kiezers in een gemeente dit beleid geweldig vinden. 16 maart 2022 zijn weer verkiezingen en is er een nieuwe kans.
Fijne kerst en een goede jaarwisseling.
De behandeling van het beroep op de zitting van 23 september is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Nadat eerder de zienswijzen-procedure onnodig dubbel heeft moeten lopen, de voorzieningenrechter vorig jaar de gemeente ook al op de vingers heeft getikt voor inhoudelijke en procedurele fouten, is ook nu de gemeente wederom in dezelfde kuil gevallen.
Het college had een besluit (inclusief onderbouwende documenten) van een besluit waartegen beroep is ingesteld, onverwijld aan de rechtbank ter beschikking moeten stellen en via die weg dus ook aan de omwonenden. In dit geval was het zelfs zo dat de nieuwste Ruimtelijke Onderbouwing al is gedateerd op januari 2021. Mede gelet op de in december 2020 opening van besprekingen, heeft de gemeente ruimschoots de gelegeheid gehad omwonenden te informeren over en te betrekken bij wijzigingen, aanvullingen of verandering van inzichten.
Ook heeft de gemeente op geen enkele manier zich gehouden aan de gemaakte afspraken in december 2020, beschikbare informatie is niet gedeeld, beloofde vervolg gesprekken zijn niet georganiseerd. De rechtbank heeft zich ook verbaasd over deze gemeentelijke radiostilte en 2 weken voor de zitting de gemeente nog maar eens een brief gestuurd dat men zich diende voor te bereiden in ieder geval op de punten die door de voorzieningenrechter in september 2020 zijn genoemd: de gevolgen van de erkende gebreken, de belangenafweging, een verslag van de herstelpogingen en de vraag over de verkeerkundige (on)mogelijkheden. Let wel, deze lijst is ook volgens de rechtbank niet uitputtend.
De gemeente heeft nauwelijks 48 uur voor het aflopen van de 11-dagen termijn voor de zitting plotseling documenten informeel rondgestuurd. Het was derhalve onmogelijk voor omwonenden tijdig nog inhoudelijk te reageren of beroep in te stellen op het wijzigingsbesluit.
Het is pijnlijk dat ook nu weer de gemeente niet in staat is gebleken voldoende kwaliteit te houden in haar eigen bedrijfsvoering, laat staan een minimaal niveau te hanteren waarop met burgers van de gemeente moet worden omgegaan en gecommuniceerd. De consequentie is niet alleen verder uitstel van de beroepsprocedure maar vooral ook het verder naar de toekomst schuiven van een goede kans dit markante punt in Zevenaar in oude glorie te herstellen met een oplossing waar omwonenden en de hele gemeente trots op zouden kunnen zijn.
De rechtbank heeft met dit uitstel erkend dat de gemeente in gebreke is gebleven en zal eerst komen met een protocol voor vervolg.
Wellicht geven de nieuwe verkiezingen over 6 maanden een boost in de goede richting voor de ontwikkeling van het gemeentelijk openbaar bestuur in Zevenaar.
Over iets meer dan 2 weken is de zitting bij de rechtbank in Arnhem. Dan is het meer dan een jaar nadat de voorzieningenrechter de vergunning voorlopig schorste. De bezwaren van de rechter gingen over fouten in de procedure, de onderbouwing en vooral over een ontbrekende belangenafweging tussen die van de omwonenden en van de initiatiefnemer.
(UPDATE: De zitting van september 2021 is uitgesteld opnieuw vanwege gemeentelijke fouten in de procedure naar zo inmiddels bekend is geworden 14 april 2022.)
Je zou verwachten dat de gemeente in de tussentijd dan iets, voor omwonenden zichtbaar, inhoudelijks zou hebben gedaan. Dat is niet het geval. De gemeente heeft vorig jaar december een e-meeting georganiseerd. De gemeente heeft daar wederom de procedure uitgelegd, de initiatefnemer het plan en de omwonenden de voornaamste bezwaren.
N.a.v. deze uiteenzettingen zijn afspraken gemaakt. De gemeente zou een vervolgmeering organiseren om nu eens echt inhoudelijk met hoor en wederhoor alle 3 de partijen met elkaar te laten praten. Ook beloofden de gemeente en initiatiefnemer ter voorbereiding daarvan inhoudelijke punten te (her)overwegen of verder uit diepen.
Er is door de gemeente een onvolledig verslag gemaakt. Met ons commentaar daarop is niets gedaan. Ook zijn de afspraken niet nagekomen en is er geen vervolgmeeting georganiseerd. We hebben na ons rappel alleen een briefje gehad van de gemeente met wederom een uitleg van de procedure en dat de gemeente verder tot niets is verplicht.
Het is gewoon bizar dat een gemeente alleen al honderden pagina’s aan bestemmingsplan en welstands-nota kan opschrijven met klinkklare omschrijvingen hoe de bestaande groene, parkachtige omgeving en bebouwing er uit ziet en er uit moet blijven zien. En dat inclusief maatvoering- en oppervlaktebeperkingen, stijl, kleur van de gevels, alles tot in detail. En dan ook nog vele honderden pagina’s aan visie en lange termijn plannen over waar en welke voorzieningen, winkels en horeca in wijken mogen of moeten komen. En dat dan vervolgens bij de eerste de beste initiatiefnemer al die plannen overboord gaan en ondanks alle bezwaren t.a.v. de extreme en ongepaste massaliteit, privacy, sociale veiligheid, milieu, verkeer, parkeren, de gemeente te vuur en te zwaard dit afwijkende initiatief zonder enige overlag met omwonenden blijft door drukken. Bizar.
Het is dan ook extra bizar dat de gemeente ondanks het schrijven van een uitvoerige nota over de gewenste Zevenaarse ”bestuurscultuur” en die doelstellingen nog eens breed herhaalt in haar coalitie-accoord van het huidige college van B&W, tot op de dag van vandaag heeft geweigerd ook maar 1 keer inhoudelijk met omwonenden over de inhoud van het plan te debatteren. Zelfs niet nadat de voorzieningen-rechter de gemeente hiertoe heeft gesommeerd. In de allereerste bijeenkomst verklaarde de wethouder al dat als omwonenden niet akkoord zouden zijn met dit plan, de rechter er maar iets van moest vinden. De ambtenaren Ruimtelijke Ordening hebben steeds openlijk verklaard “alleen van de procedure te zijn”. Ook de juristen van de gemeente verklaren aan niets anders gebonden te zijn dan aan de formele procedure en die houdt blijkbaar in: "Een willekeurige initiatiefnemer maakt een plan en als de gemeente dat ook mooi vindt maar het plan is niet conform de andere gemeentelijke plannen, dan volgt de gemeente louter de procedure vanaf zienwijzen-procedure tot aan de Raad van State." De gemeente heeft dan ook tot dusver niets anders gedaan dan bij ieder overlag met omwonenden (allemaal door omwonenden zelf of rechter geforceerd) de procedure tot vervelens toe en uiterst gênant herhaald. Bizar.
Ten leste in het ook bizar dat ondanks de vele landelijke studies over de sociale veiligheid in een stationsomgeving en rondom horeca (en dan zeker de combinatie) de gemeente Zevenaar voor dit ontwerp geen enkele opmerking heeft gemaakt laat staan maatregel heeft ingebracht om de toegenomen veiligheidsrisico’s te mitigeren. Nota bene heeft de gemeente in nauw overlag met de politie in al haar plannen een strikt beleid geformuleerd om horeca rondom de Markt te concentreren. Nota bene mede vanwege slechte ervaringen met de sociale veiligheid in deze omgeving omdat er een kroeg en later ook een discotheek ooit juist in dit pand heeft gezeten! Maar blijkbaar alleen omdat volgens deze ondernemer dit flatgebouw zonder horeca met terras niet financieel haalbaar zou zijn (waarvoor overigens ook iedere onderbouwing ontbreekt), wordt dit onderwerp gewoon genegeerd. Echt bizar.
Bij deze nogmaals een animatie filmpje van het beoogde buitenproportionele grote en ook nog niet in de omgeving passende gebouw met, ondanks het al overvloedige "blik" in de omgeving, een grote particuliere extra parkeerplaats, nauwelijks groen en een eerder door politie en gemeente ongewenste horeca.
Echt heel erg bizar.
Pagina 2 van 12