Stationsplein 13
We zijn blij DAT er iets gebeurt maar niet WAT en zeker niet HOE het gebeurt.
  • Home
  • Disclaimer
  • Sitemap
  • Contact

Menu

  • Aanleiding
  • --------------------
  • Laatste nieuws Stationsplein 13
  • --------------------
  • Milieu
  • Bestemmingsplan
  • Privacy en veiligheid
  • Procedure
  • --------------------
  • Documenten Index
  • --------------------
  • Disclaimer

Laatste artikelen

  • Raad van State Update
  • Raad van State
  • Nieuwe wethouder, nieuw begin
  • Hoger beroep
  • Behandeling beroep

Populair

Bestemmingsplan 8 Gemeenteplannen 5 Horeca 5 Milieu 6 Parkeren 2 Privacy 3 Raad en commissie 14 Veiligheid 4 Zienswijzennota 7

Meest gelezen

  • Samenvatting 6: Korte zienswijze
  • Samenvatting 5: Constructief overleg
  • Procedureel heeeelemaal goed
  • Zienswijzennota gepubliceerd
  • Samenvatting 4: Inspraak en procedure
  • Aanleiding
    Aanleiding
  • Plan
    Plan
  • Privacy
    Privacy
  • Grootte
    Grootte
  • Afval
    Afval
  • Parkeren
    Parkeren
  • Geur
    Geur
  • Horeca
    Horeca
  • Veiligheid
    Veiligheid
  • Geluid
    Geluid
  • Water
    Water
Previous Next Play Pause

Samenvatting 3: Privacy en Veiligheid

  • Afdrukken
Gepubliceerd: 09 juni 2019
  • Veiligheid
  • Privacy
  • Horeca
  • Met woonkamers, balkons en uit glas opgetrokken trappenhuis zijn de tuinen en woonkamers van omwonenden vol in het vizier en wordt de privacy onaanvaardbaar aangetast
  • De Stichting Veiligheid, Maatschappij en Politie beoordeelt een stationsgebied als een plaats met verhoogd veiligheidsrisiko. Horeca maakt dat alleen maar erger. Uit de stukken blijkt niet dat er zelfs maar is over nagedacht.
  • Deze lokatie valt volgens het Horeca Convenant en de APV ook helemaal niet binnen het te beschermen centrum-gebied. Door de komst van horeca op deze plaats zal de gemeente(-raad) in samenspraak met de politie zich eerst moeten uitspreken over het uitbreiden van dit gebied
  • Over potentiele bezorgdiensten wordt in de Ruimtelijke Onderbouwing niets gezegd. Het is bekend dat bezorgdiensten de (verkeers-)veiligheid verder op scherp stellen. Andere gemeenten hebben daar ook maatregelen voor getroffen, We gaan er dus vanuit die er dus niet komen.

Kijk voor een meer uitgebreide beschouwing van dit onderwerp verder in het menu-item Privacy en Veiligheid en voor de plannen van de gemeente in de documenten-index.

 

Samenvatting 2: Bestemmings- en andere plannen

  • Afdrukken
Gepubliceerd: 08 juni 2019
  • Bestemmingsplan
  • Gemeenteplannen
  • Goothoogte en nokhoogte van 6 naar 10 respectievelijk van 9 naar 10 meter. Verplichte schoorsteen ontbreekt.
  • Bouwoppervlak van ca. 300 m2 van het hoofdgebouw wordt 2.5 keer zo groot, het volume groeit van ca. 800 naar ca. 3000 m3.
  • Het is met name de immense omvang van een flatgebouw met een goothoogte van 10 meter wat het onaanvaardbaar maakt.
  • De Ruimtelijke Onderbouwing geeft een verkeerde voorstelling van de bestaande omgeving en de inpasbaarheid van het beoogde pand. Er is geen afdoende architecturele onderbouwing.
  • Volgens de Struktuurvisie zijn ".. oorspronkelijke karakteristieke waarden .." van het Stationsplein bewust behouden. Het is onduidelijk waarom de gemeente nu plots vindt dat hiervan moet worden afgeweken.
  • De huidige bestemming is "maatschappelijk" met mogelijk aanvullende horeca en 1 bovenwoning. Voltijds-horeca is volgens het bestemmingsplan niet toegestaan op deze plaats en evenmin een uitbreiding naar 6 voordeuren.
  • Het is voorts nog steeds onduidelijk wat voor soort horeca er wordt voorzien. Er worden genoemd: broodjeszaak, koffiebar of ijssalon. Gezien de omvang van de horeca van 200 m2 binnen en 100 m2 buiten en daarenboven de achtergrond van de initiatiefnemers is dat wat onwaarschijnlijk.
  • Met openingstijden van 6:00 tot 22:00 is het ook geen dag-horeca maar dag-avond horeca.
  • De Centrumvisie noemt het Stationsplein een "parkachtige omgeving". Ook hier is het onduidelijk met welke argumentatie een flat-gebouw daarbinnen zou passen.
  • Ook volgens dezelfde Centrumvisie dient horeca te worden geconcentreerd op de Markt en Weverstraat.

Kijk voor een meer uitgebreide beschouwing van dit onderwerp verder in het menu-item Bestemmingsplan en voor de plannen van de gemeente in de documenten-index.

 

 

Samenvatting 1: Milieu

  • Afdrukken
Gepubliceerd: 07 juni 2019
  • Milieu
  • Horeca

In de laatste 4 dagen voor het sluiten van de zienswijze periode, vatten we het nog eens staccato voor u samen. Vandaag als eerste onderwerp milieu.

  • Geur en fijnstof: komst van horeca + 6 voordeuren levert mogelijk een aanzienlijke toename op van overlast geur en fijnstof. Er is onvoldoende onderbouwd hoe dat wordt gepareerd. De verplichte 2 meter hoge schoorsteen staat niet in het plan.
  • Lawaai: meer dan 100 m2 terras met stemmen en muziek levert een onaanvaardbaar geluidsniveau op.
  • Afval: nergens wordt rekening gehouden met hoe met het afval van 6 voordeuren + horeca wordt omgegaan. Alle ruimte rondom het pand is al voorbestemd voor iets anders: terras, gazon of parkeren.
  • Bezonning, schaduw en horizon-vervuiling is niet onderzocht.
  • Afvoer en infiltratie van hemelwater worden onterecht ter zijde geschoven. Er komt geen waterberging en >90% van het perceeloppervlak is straks verhard.

Kijk voor een meer uitgebreide beschouwing van dit onderwerp verder in het menu-item Milieu.

 

Bestemmingsplan 5: Centrumvisie

  • Afdrukken
Gepubliceerd: 06 juni 2019
  • Gemeenteplannen
  • Horeca

veiligheid-gaat-voor.jpgUit de Centrumvisie Zevenaar 2015 - 2025 blijkt dat de gemeente de dag/avond horeca wil concentreren op de Markt/Weverstraat met een exra uitloopje op het Raadhuisplein. Horeca op het Stationsplein wordt nergens genoemd en dat is ook logisch gezien bovengenoemd streven.

Volgens zowel het Horeca convenant Veilig Uitgaan Zevenaar en ook de Algemeen Plaatselijke Verordening 2018 valt het Stationsplein buiten het aandachtsgebied. Horeca kan en mag dus helemaal niet op die plaats. Uit de Ruimtelijke Onderbouwing of Ontwerpvergunning blijkt ook evenmin dat er is nagedacht over het mitigeren van de toegenomen veiligheidsrisico's.

Op blz 32 van de Centrumvisie wordt voor het Stationsplein als ambitie "een parkachtige en veilige inrichting" genoemd. Een flatgebouw in een "parkachtige"  omgeving past al sowieso niet maar m.b.t. het 2e punt "veilige inrichting" is wel wat meer te zeggen (zie ook eerder artikel over Veiligheid). Een stationsomgeving wordt immers van nature al niet als de meeste veilige beschouwd. Niet voor niets blijft de Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie (SMVP) onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven uitvoerig stilstaan bij de veiligheid rondom een station. In de aanbevelingen 3 en 4 wordt gepleit voor maximale aandacht voor veiligheid rondom stations met het onderwerp als vast punt op de overleg-agenda van gemeente, politie en OvJ en een maximale samenwerking tussen gemeente, spoorwegpolitie en lokale politie.  Vooral in punt 4 wordt er gewaarschuwd dat gemeentebesturen te weinig aandacht kunnen hebben voor de veiligheid in stationsgebieden en verantwoordelijkheden afschuiven.

Samenvattend, uit geen enkel plan, visie, convenant of ander document van de gemeente Zevenaar dan wel initiatiefnemer blijkt dat er is stilgestaan bij maatregelen om de, al dan niet door de mogelijke komst van de horeca op het Stationsplein toegenomen, risico's voor veiligheid rondom het Stationsplein te adresseren. Dat is onaanvaardbaar en op zich al reden genoeg om de Verklaring van geen Bedenkingen  (VVGB) en de Ontwerpvergunning krachtig te verwerpen en te vragen om een volledig nieuw onderzoek naar de effecten van horeca rondom het Stationsplein.

 

  1. Bestemmingsplan 4: Structuurvisie
  2. Procedure en inspraak
  3. Bezorgdiensten
  4. Parkeren
  5. Privacy
  6. Veiligheid

Pagina 14 van 19

  • 9
  • ...
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • ...
  • 16
  • 17
  • 18
  • U bevindt zich hier:  
  • Start

Facebook

facebook-icon-transparent-png-19.jpg.png

Raad van State

Het weer in Zevenaar

Online

We hebben de afgelopen uren 130 bezoekers gehad

IP Teller

Unieke bezoekers : 22384 (sinds 7 sep 2020)

Terug naar boven

© 2025 Stationsplein 13